Online marketing. Een top idee! Maar hoe begin je?

Waar begin je met online marketing?

Elke ondernemer die een website heeft, wil tegenwoordig graag iets doen met online marketing. In de wereld van aanbieders heb je veel specialisten (die specialiseren in alleen facebook of zoekmachine-optimalisatie) en als ondernemer denk je vaak geholpen te zijn met die ene specialist. Online komen er dan ook veel aanbiedingen voorbij op het gebied van ‘beter gevonden worden’, facebook-adverteren, sociale media abonnementen en dergelijke. En ze presenteren zich als DE oplossing voor al je online noden. Een harde noot om te kraken: zulke ‘standaard’ oplossingen brengen je vaak minder dan niks als je als bedrijf niet ingericht bent op omgaan met het online marketing gebruik van je klant. Sorry voor deze harde woorden, maar het is helaas zo. Als ik namelijk de standaard oplossing had voor de online marketing van elke onderneming, was ik al lang miljonair geweest. Maar wat is online marketing dan wel? En hoe begin je? Op deze pagina stip ik een flink aantal aspecten aan. 

Online marketing leunt erg op content en woordkeus

De content op je website is belangrijk. De inhoud klopt vaak wel, want jij schrijft vanuit jouw eigen expertise. Maar spreekt je woordkeus, je taalgebruik de bezoeker ook aan? Is Nederlands je voertaal, houd je dan ook aan de regels van die taal. Met de juiste woordkeus en zinsopbouw kun je handig je geloofwaardigheid verhogen. Want jouw potentiële klant moet jouw website natuurlijk wel makkelijk kunnen vinden en op jouw site informatie vinden die er toe doet. Zonder schrijf- en taalfouten leest een tekst veel prettiger. Check daarom de content altijd op fouten. En kijk ook eens wat de laatst toegevoegde laatste content is. Je zal niet de eerste website zijn met een laatste nieuwsbericht van oktober 2018…

Een aantal schrijftips.

  • Te veel leestekens laten de lezer niet overhalen… Kijk bijvoorbeeld uit voor te veel uitroeptekens (!!) Deze te pas en te onpas gebruiken zal niemand overtuigen.
  • Nadat je een tekst hebt geschreven word je een soort van ‘blind’ voor je eigen geschreven woord. Door deze in een ander lettertype te zetten zie je vaak wat er nog niet klopt.
  • Plaats nooit een tekst direct nadat je deze geschreven hebt. Parkeer het even en lees het na 1 of 2 dagen nog eens door. Geheid dat je fouten ziet en de zinsopbouw opeens niet geheel logisch meer vindt.

"Ja, wij doen aan online marketing......en het laatste nieuwsbericht is van oktober 2018. Dan denk ik: werk aan de winkel!"

Online marketing is je afvragen: is jouw website geschikt voor mobiel gebruik?

Met de mobiele telefoon wordt tegenwoordig bijna alles op internet opgezocht. Het aantal mobiele bezoekers op een website kan wel oplopen tot 85 procent. Gemiste kans dus als jouw website niet geschikt is voor mobiele gebruikers. Zorg er dus voor dat jouw website zo ingericht is dat ook mobiele gebruikers snel en makkelijk je website kunnen doorspitten. Maak zo nodig een aparte mobiele versie met de meest interessante en van belang zijnde website-pagina’s. Hoe gebruiksvriendelijker gemaakt, hoe eerder een mobiele bezoeker zal terugkomen.

Online marketing en het gebruik van pop-ups

We kent ze niet. De pop-ups. Heb je net een website geopend om een artikel te lezen, komt er in no-time een pop-up in beeld met de vraag of je in het vervolg de nieuwsbrief wilt ontvangen… Ga weg met je pop-up! Ik ken deze site helemaal nog niet en ben net begonnen met lezen’! Vooral op Amerikaanse websites worden pop-ups veelvuldig gebruikt. Maar wij nuchtere Hollanders zijn veelal niet gecharmeerd van die op-plop-popjes. Toch kunnen ze wel van nut zijn, maar dan vooral op site waar je al een bepaalde focus op 1 onderwerp hebt. Bedenk dus goed hoe en of je pop-ups wilt inzetten voor je eigen website. Op deze site kom je ze soms ook tegen, om te laten zien dat we ze kunnen bouwen (en mocht je ze irritant vinden: meld dat gewoon even).

Online marketing vraagt om call to action

Wie is je website bezoeker? Het liefst trekken we zo snel mogelijk alle relevante informatie uit hem of haar. Onderzoek toont aan dat een bezoeker best bereid is een formulier in te vullen maar dan moet zo’n inschrijfformulier op het oog niet al te lang zijn. Het gaat hierbij dus niet om de hoeveelheid data die ingevuld moet worden maar om de lengte. Zet daarom een aantal vragen naast elkaar en verklein de ruimte tussen de invulblokjes. Op het oog verkleint dat alles en is een bezoeker eerder bereid je te geven wat je wil. Zijn of haar data!

Online Marketing en psychologie

Laatste kans! Nog slechts 4 plekken beschikbaar. Aanbieding, slechts 24 uur geldig. Iets mislopen is vervelend. Herken je dat? Ook je bezoeker zal dit zo ervaren. Je kunt dus een stukje psychologie inzetten voor je website. Met een gevoel iets te verliezen overtuig je namelijk makkelijker een bezoeker. Zet je een bezoeker voor de keuze: A: Altijd prijs of B: Fifty – fifty win-kans en C: kans op 2x zoveel of helemaal niets, dan zullen de meesten kiezen voor garantie dus optie A. Hierop kan je handig inspelen.

Online marketing betekent: (Her)Ken je klant

Ken en herken je klant. Weet wie jouw doelgroep is. Hoe beter je deze uiteen kan zetten, hoe beter je in zijn of haar hoofd kan kruipen om te ontdekken wat die persoon nodig heeft. Maak je website zo gebruiksvriendelijk mogelijk voor jouw (potentiële) klant. Geef de bezoeker een duidelijk aanbod en een duidelijk verhaal.

User Experience (UX)

User experience is de ervaring die een persoon heeft tijdens het gebruiken van een app. Het doel is om de gebruikerservaring zo prettig en effectief mogelijk te laten verlopen.

In 1992 werd bovenstaande theorie bedacht. Het betekent vooral: Kruip in de huid van je klant door middel van persona’s.  Een persona is een fictief persoon die de klant van jouw bedrijf belichaamt. Voorbeeld: je hebt tassen in een moderne en zakelijke stijl in de handel. Bedenk in gedachten jouw ideale klant.  Kies bijvoorbeeld voor een man van rond de 45 jaar, met een goed salaris, normen en waarden en houd een leefwijze in gedachten. Geef hem een naam, bijvoorbeeld Tom. Maak een profiel. Vanaf nu houd je bij elke marketing actie, elke advertentie of online post, Tom in gedachten. Blijf jezelf afvragen: Waar houdt Tom van? Wat voor nut heeft dit voor Tom? Wat is de reactie van Tom? Wordt alles een stukje makkelijker van.

Online marketing en een goede inzet van video

Wees terughoudend met het inzetten van video op je website. Je website kan namelijk vertragen in het laden en dat betekent soms gewoon een lagere vindscore in Google. Bovendien vergeet een bezoeker sneller zijn of haar doel om op jouw website te zoeken vanwege teveel afleiding. Vormgeving-technisch kun je dat wel goed oplossen, maar zorg er voor dat alles op je website is ingericht op het gemak van de bezoeker. Wat zoekt de bezoeker, wat is zijn of haar doel en wat is daarvoor nodig? Gebruik video vooral in je social media content: daar werkt video als een tierelier! Waarom: Omdat sommige social media bewegend beeld voorrang geven in bereik. Meer weten over de inzet van video? Leg dan vooral contact met ons en we kijken wat we met video voor jou kunnen doen.

Online marketing en de mogelijkheden van een Test Tool

A/B Testing kan soms een uitkomst zijn. Wat het is?

Een A/B-test is een vorm van gerandomiseerd onderzoek met een controlegroep waarbij twee varianten van een website met elkaar kunnen worden vergeleken. Gebruikers worden gerandomiseerd ingedeeld in verschillende groepen, waarbij elke groep een andere versie van de website krijgt voorgeschoteld.

Een handige tool dus om te testen wat voor jouw website de beste uitgangspositie is. Met name voor webshops is dit erg interessant. Door deze test krijg je al snel een beeld wat het gedrag van de bezoeker is en wat het beste voor jouw doelgroep werkt. Zo kan je werken aan een optimale gebruiksvriendelijke website.

Online marketing draait om opbrengst

Wat je uit bovenstaande ook hebt opgestoken, blijf altijd kijken naar de eigen opbrengst van al je inzet. Wat is de score van jouw website als je bv. Google Analytics inzet? En hoe moet je die data interpreteren? Ga altijd uit van je eigen kracht en van het gedrag van je eigen klant. Blijf dus altijd in de gaten houden wat voor jouw klant het beste werkt en ga daarbij voorbij aan standaard regels en statistieken in marketingland. Jouw situatie is namelijk uniek en jouw online marketing dient ondersteunend te zijn aan jouw verkoop, en niet leidend.

 

Online marketing en 4COMMA

Je begrijpt: we kunnen je helpen bij alle facetten van online marketing. SEO en SEA hebben we nog niet eens genoemd, op social media gebied is er nog zoveel meer mogelijk, enz. De mogelijkheden zijn legio en waar we goed in zijn is die mogelijkheden te pakken en gebruiken die voor jou en voor je klanten de meeste impact en/of betekenis hebben. Betekenisvol groeien noemen we dat! En dat geldt ook voor jouw online marketing. Meer weten? Neem gerust contact op en boek dat eerste kennismakingsgesprek!

Gerelateerde services

Social Media Marketing

Social Media Marketing is een onderdeel van online marketing. Met geheel eigen mogelijkheden en kenmerken.

Website Design

Hoe je site is gebouwd en wat er in staat is van invloed op hoe je gevonden wordt. En natuurlijk: het oog wil ook wat.

Content Marketing

Content is inhoud en kan bestaan uit tekst, foto, video in diverse vormen: blogs, artikelen, posts enzovoort.

Maak gebruik van ervaring in online marketing

Vraag om een scan aan van jouw online marketing en je bent snel op de hoogte van wat de mogelijkheden zijn!

06-57992890