Een marketingbureau, wanneer huur je die in?

Een marketingbureau, wanneer huur je die nou in? Goede vraag, toch? Veel ondernemers beginnen hun bedrijf solo. Soms is het uit noodzaak en soms is het wat ze willen. Maar als je hard groeit, ga je beginnen met het inhuren van mensen voor een set van taken. Dat kan zijn voor de administratie, een monteur, een algemeen medewerker, een verkoper of je neemt een medewerker aan voor de klantenservice. Niet lang nadat je deze mensen hebt aangenomen, begin je je soms af te vragen: kan ik betere marketingresultaten krijgen als ik gebruik maak van een marketing- of communicatiebureau? En wanneer is nou het moment op een marketingbureau in te huren?

 

Soms is je onderneming al groot en heb je zelfs al mensen in dienst voor de marketing. Dan nog vraag je je wel eens af: waarom krijg ik geen betere marketingresultaten voor mijn geld? In dit geval: wanneer weet je nou wanneer het tijd is om te stoppen met je marketing zelf te doen (of te delegeren aan een overwerkte of inspiratieloze afdeling)? Hier zijn acht momenten waarop je als ondernemer kan herkennen dat het moment daar is.

marketing bureau helpt u aan resultaat8 momenten voor een ondernemer om een marketingbureau in te huren:

1) De verkoop stagneert. 

Als je weet dat er een markt is voor je product/ dienst of service en je weet zeker dat je customer service, je sales team en je prijsstelling klopt, kan het probleem van die achterblijvende omzet wel eens de effectiviteit van je marketing zijn. Een gemakkelijke manier om daar achter te komen? Veel marketing bureaus bieden een gratis kort consult. Ze zullen kijken naar wat je nu doet en bieden een aantal suggesties voor verbetering. Jij komt uit zo’n gesprek met een gevoel hoe je marketing er voor staat- en hopelijk, met een goed gevoel met welk bureau je het beste kan gaan werken.

 

2) Je krijgt het niet voor elkaar om met marketing aan de slag te gaan
We begrijpen het. Je bent ondernemer. Je doet vijf banen tegelijk. Het heeft soms alleen zin om voorrang te geven aan die werkzaamheden die jouw rekeningen betalen of die je helpen bij het blussen van de brand. Omdat marketing tijd en strategie neemt, verplaats je met die logische dit-moet-eerst-actie je probleem snel naar de onderkant van de stapel. Maar die vraag komt vanzelf weer boven. Aangezien marketing en communicatie het enige is wat een marketing bureau doet, kunnen ze gelijk beginnen en maken ze van jouw vraagstuk de hoogste prioriteit.

 

3) Je geniet niet van marketing
Geloof me, dat blijkt. Uit je saaie homepage, uit je ongeïnspireerde e-mails en landingspagina’s, uit jemarketing bureau loves marketing aanpak van sociale media waarin je laatste post van vorig jaar is en ook uit je saaie bedrijfsfilms. Klinkt hard he? Maar saai werk zal niet de gewenste resultaten opleveren. En te weinig content ook niet.  Marketing bureaus love this stuff. Laat ze hun passie voor hun vak overbrengen naar de passie voor de klanten van jouw bedrijf. Je zal versteld staan van de resultaten.

 

 

 

4) Je kan het gewoon niet
En waarom zou je ook? Marketing en communicatie is een vak! Het blijft een vreemd gegeven: heeft een ondernemer een facturatieprobleem, dat gaat hij naar de boekhouder. En bij  een juridisch probleem, weet de ondernemer snel een advocaat te vinden. Maar als een ondernemer een marketingprobleem heeft, dan gaan ze zelf knippen en plakken? Het is en blijft raadselachtig waarom je zelden getalenteerde en intelligente ondernemers hoort toegeven dat ze niets over marketing weten. Ik heb immers ook heel weinig van verstand van uw business en ik heb er geen enkele moeite mee om dat toe te geven! Maar als marketeer weet ik wel hoe markten werken, hoe mensen werken en door jou en jouw bedrijf goed te leren kennen, passen we al onze gezamenlijke vaardigheden vervolgens toe in jouw marketing. En laat het doe-het-zelven even voor wat het is.

 

5) Je afdeling sales klaagt over “slechte leads”
Ervan uitgaande dat jouw verkopers ervaren en hardwerkende verkopers zijn, kan het zijn dat de huidige marketing inspanningen echt te weinig leads opleveren of leads van slechte kwaliteit. Een goed marketing bureau bestudeert uw verkoopproces om dat wat ze bedenken te integreren in jouw marketing met jouw sales team. Met de steun en inzet van jouw sales team, zullen ze de marketing verfijnen en aanpassen, gericht op echte resultaten. En hebt u een afdeling marketing die u geen leads oplevert, dan adviseer ik u het bordje aan de deur te veranderen in communicatie-afdeling.

 

6) Jouw marketing resultaten zijn direct alles of niets
Als jouw marketing resultaten niet goed worden verzorgd, kun je tot de overhaaste conclusie zijn gekomen dat marketing niet werkt voor jouw bedrijf. Kan de schuld in plaats van aan de marketing ook liggen aan de opname en aanpak van die resultaten? Met andere woorden: wat doe je met je leads als je ze hebt? Een marketing bureau zal goed kijken naar jouw uitdagingen en doelen en samen een strategie bedenken om deze uitdagingen aan te gaan en te voldoen aan deze doelstellingen. Na verloop van tijd zal de strategie worden verfijnd. En dus effect hebben! Marketing houdt niet op bij het maken van een plaatje en een praatje.

 

7) Je vraagt je af wat werkt
Als je plotseling een toename van het webverkeer, telefoongesprekken, mailaanvragen of nieuwe leads ervaart, weet je dan waar ze vandaan komen? Zo niet, dan ben je waarschijnlijk veel tijd kwijt geraakt aan ineffectieve marketing strategieën (toeval?) en verkwist je potentiële mogelijkheden voor nog meer succes. Hoe hebben jouw marketing inspanningen bijgedragen aan meer verkeer op je website, meer leads en klanten? Als je die vraag niet kan beantwoorden, laat een marketingbureau die dan beantwoorden voor je.

 

8) Je zou graag een complete marketingafdeling opzetten, maar je hebt er het geld niet voor.
Het inhuren van een inbound marketing specialist, productmarketeer, pr-medewerker, een content specialist, een webredacteur, social media manager, SEO en SEA specialist en grafisch ontwerper is duur. Ook al ligt dat buiten het bereik van de kleinere en middelgrote onderneming, als je een marketing bureau inhuurt heb je nog steeds de voordelen van al die ervaring en al die vaardigheden – voor de kosten van één medewerker. Tip: neem dan wel een marketingbureau die meerdere disciplines en vaardigheden kan bieden. Je hebt in een marketingpartner meer aan een goede generalist dan 1 specialist.

 

Als je momenteel werkt met een marketingbureau, wat maakte dan dat je je realiseerde dat het tijd was? Of zou je willen dat je ze eerder had ingelijfd? Voel je dat het tijd is om een te praten met een bureau? Vraag 4COMMA om een gratis kennismaking en een kort consult. Dan heb je al gauw een beeld hoe je er voor staat met jouw communicatie en marketing. Boek dat gesprek via het contactformulier.

 

een marketing bureau wanneer huur je die in