Kan technologie de communicatieadviseur redden?

Is public relations (en ook de communicatieadviseur) als vakgebied gestagneerd en is de communicatie-professional oude stijl irrelevant? Ik denk eerlijk gezegd van wel. Lees verder en ontdek de uitdagingen waar de pr-functionaris vandaag de dag mee geconfronteerd wordt. En vooral, hoe die functionaris zijn of haar terrein weer kan claimen.

 

de communicatieadviseur en technologie

Technologie als struikelblok en redding voor de communicatieadviseur en PR professionals

Het vakgebied van public relations/communicatie moet evolueren naar een meer holistische benadering om zich aan te passen aan de 21e eeuw. Daar zijn de deskundigen en vakverenigingen het wel over eens. Na twee decennia van stagnatie, is het de hoogste tijd voor de PR-industrie de innovatieve verstoringen van de online marketeers te weerstaan zoals ze dat decennia daarvoor deden: met flair, besef voor actualiteit en goede timing. Om te begrijpen hoe de technologische vooruitgang aan de redding van de public relations professional zal bijdragen, kunnen we het beste beginnen met het analyseren van de redenen achter die algemene PR achterstand.

 

De relatie tussen de communicatieadviseur en nieuwsmakers en nieuwsvolgers is ingewikkelder dan ooit.

Wat ik hier schets is de harde realiteit van public relations en communicatie in veel organisaties en teveel mensen in het vak zitten eigenlijk nog in de ontkenningsfase. Terwijl de media-wereld is veranderd van een afdruk mechanisme naar een mobiele multimedia-omgeving, is PR vaak blijven steken in de 20e eeuw. Als consumenten willen we ons nieuws het liefst on demand krijgen en door die vraag is de geloofwaardige nieuwsmaker degene die het ook direct op die manier weet aan te bieden. We zijn immers allemaal consument, toch? En we willen niet alleen geschreven verhalen – we willen video, audio, live feeds, in levendige kleuren en in HD graag. Sterker nog: het liefst dompelen we ons dagelijks onder in coole headlines, in pakkende boodschappen van 140 tekens, in wijnstokken die in 6 seconden groeien en in digitale jelly battles. De reporters en journalisten bij kranten en vakbladen en online platformen moeten met al deze instrumenten concurreren en met nog veel meer. Denk eens aan minder bezetting bij kranten en magazines terwijl de hoeveelheid nieuws niet echt minder wordt. En hoe kunnen de PR professionals en communicatie-adviseurs via die reporters het publiek dan weer bereiken? En zo publiciteit genereren?

 

Telefoon en e-mails. Misschien een tweet.
Werkt het? Mijn bronnen zeggen nee. Volgens het social newsroom netwerk Babbler verwijderen verslaggevers 75% van de berichten van onbekende aanbieders en uit de mailbox oppoppende persberichten – zonder ze ooit te openen.
 De Financial Times meldt dat er 5 PR professionals/ communicatie adviseurs zijn voor iedere journalist in de Verenigde Staten. En in Nederland is dat niet veel anders…  Een reporter kan per dag maar werken aan vijf verhalen: het schrijven van 2, het bewerken van 2 voor collega’s en onderzoek doen naar één achtergrondverhaal. Dankzij de beller-ID kan een ongewenste oproep naar een verslaggever geblokkeerd en direct verwijderd worden. Prive nummers worden vaak verwezen naar voicemails en geweigerd. Bye-bye exclusief. Bye bye scoop. Bye bye publiciteit.En mediacontacten databases werken ook niet. Redacties openen slechts een percentage van hun e-mails en beantwoorden een nog kleiner percentage. Teveel aanbod, weet je nog?

 
Conclusie, beste communicatieadviseur: uw boodschap – maakt niet uit hoe gericht- is een onderbreking.

Terwijl content marketing uitgaven (wereldwijd was het in 2013 al meer dan $ 30 miljard dollar volgens een studie van Wishpond en inmiddels is dat alweer verdubbeld!) zijn ontploft in de hele wereld, blijven PR-professionals en communicatie-afdelingen onder-gefinancierd en verwaarloosd. En dat laatste is vooral ook vaak hun eigen schuld. Inbound marketing is niet langer een modewoord; Het is een enorme industrie. Daarentegen wordt slechts het equivalent van 0,16% van het gemiddelde marketing budget besteed aan public relations. En als je dan ook nog eens bekijkt dat dat marketingbudget als geheel vaak nog geen 2% van de omzet is (en geloof me, dan bent u al rijk bedeeld!)…. Kortom: de verwachtingen zijn er wel, maar de middelen te vaak niet.

 

Omzeilgedrag

Steeds meer journalisten proberen de PR- of communicatie-afdeling te omzeilen door rechtstreeks te praten met merken via social media en komen daar de social media manager tegen. En die weet vaak weer te weinig van woordvoering, reputatiemanagement of imago-management. Of journalisten omzeilen de communicatie-afdeling door rechtstreeks betrokken afdelingen of managers te benaderen. Soms via diezelfde social media. De pr functionaris mist dus relevantie bij één van haar belangrijkste doelgroepen, ze zijn intern niet altijd goed geïnformeerd (zeker niet in grote organisaties) en worden te vaak overgeslagen. Au.

 

PR en techniek vaak geen goede combitypewriter-816978__340

PR managers en communicatieadviseurs zijn nog steeds wanhopig op zoek naar contact via verzadigde inboxen en interne brainstormsessies terwijl ze tegelijkertijd onder druk staan als (te) vaak reactieve Twitter-gebruikers en ‘laggerts’  als het gaat om adoptie van nieuwe technieken. De nieuwe uitdaging is om betrokkenheid te krijgen van verslaggevers en bloggers en publiek. Tegelijk! Met het groeiende belang van bloggers en andere beïnvloeders, is het huidige media-ecosysteem complexer dan ooit. Daar bovenop is er een toename van het aantal digitale media platforms (bijv. Websites, blogs, social media, podcasts, vlogs, mobiele apps, online TV en radio, …). En door de vele apps zijn er ook meer en meer bestandsformaten…

 

Scheefgroei

PR functioneert nog steeds als een “push” mechanisme – en als gevolg daarvan worden communicatieadviseurs gezien als opdringerig, in plaats van voortdurend behulpzaam bij het genereren van nieuws en naamsbekendheid. En zo hebben we aan de ene kant gefrustreerde journalisten en nieuwsmakers die zoeken naar andere manieren om hun verhalen te krijgen en aan de andere kant staan merken klaar voor innovatie, maar moeten worden opgeleid en aangemoedigd door hun achterlopende PR-teams en communicatie-afdelingen. Of door hippe social media managers die de techniek wel snappen, maar niet de communicatieve vaardigheden of de organisatie-sensitiviteit hebben. (lees mijn blogs over de HEMA moederdag-commercial op Linked In eens als voorbeeld) En dan heb ik het nog niet over het mandaat.

 

Laten we weer PR voor nieuwsmakers maken door nieuwsmakers van de PR te maken.

Je zou ook kunnen zeggen: laten we weer PR voor nieuwsvolgers maken door te stoppen nieuwsvolgers van PR te maken. Public relations en communicatie moet evolueren naar een meer omvattende wijze van functioneren. Door de integratie van digitale en sociale media in hun dagelijkse activiteiten  kunnen de huidige communicatie-professionals de media community managers van morgen worden. Content is key, uitgeven is de kunst.

Geconfronteerd met de ontwikkeling van online medialandschappen en de verzadiging van de traditionele communicatie -en distributiekanalen, welke technologische reactie is dan geschikt? Het idee is om de juiste informatie bij de juiste persoon op het juiste moment te brengen (dat was het altijd al), en de verouderde tools zoals spreadsheets, power points en persberichten doen vaak meer kwaad dan goed.












Communicatieadviseur: Omarm de techniek

Maar alle hoop is niet verloren. Organisaties kunnen nu overschakelen van het maken van vervelende koude belrondes en het verzenden van persberichten naar het beheren van eigen inhoud met hoge kwaliteit. Het is het “push vs pull” debat. In plaats van e-mail na e-mail naar binnen te duwen in overlopende spam mappen, trek je jouw media community in de richting van je eigen content door zelf die technieken te gaan omarmen.

PR-professionals en communicatieadviseurs moeten vertrouwen op instrumenten die verder
gaan dan de traditionele lijsten met search-1355847__340contactpersonen en databasesystemen (en geloof me, zelfs die zijn vaak nog niet op orde). Ook al zijn dat dan instrumenten die buiten hun comfortzone liggen. Door nieuwe technologie samen te brengen met hun vaardigheden maken ze zich niet alleen hun nieuwe media-landschap eigen. Ze blijven als beroepsgroep het relevante midden tussen alle sociale media en marketing experts.  Ze hoeven alleen maar dezelfde strategie toe te gaan passen.

 

Meer weten over de relevantie van moderne PR? Of hoe je je budget zo effectief mogelijk inzet met moderne PR en communicatie? Neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking. www.4comma.nl/contact

 

kan techniek de communicatieadviseur redden pdf