Hartveroverende marketing is… je klant centraal stellen

Met mijn bureau in communicatie en marketing 4COMMA heb ik als missie dat ik mijn klanten graag help het hart van hun klanten te veroveren. Belangrijk daarin vind ik om te ‘luisteren’ en je te verplaatsen in de klant en zijn of haar wereld. En dan vind ik het ook inspirerend om eens een voorbeeld te geven zodra je er eentje tegenkomt. Dit is zo’n voorbeeld. Een kinderlijk eenvoudig maar prachtig voorbeeld van een bedrijf dat zich heeft verplaatst in haar klant.

marketing hartveroverend

 

 

Onlangs had ik het voorrecht met mijn lieve vriendin de prachtige stad Valencia te bezoeken en al struinend door de stad viel mijn oog op deze winkel van Imaginarium, een Spaanse speelgoedketen. En dan niet zozeer omdat het een speelgoedwinkel is, maar vooral vanwege de ingang. Of nog beter gezegd, de tweede ingang. Goed beschouwd denk ik dat het eigenlijk de eerste en belangrijkste ingang van die winkel is….

 

Marketing is soms kinderspel…

Naast de gewone-grote-mensen-ingang had deze winkel ook een ingang voor kinderen. Een eigen ingang voor de belangrijkste klantengroep van de speelgoedwinkel: het kind! Wauw! Dit had ik nog niet eerder gezien en misschien heeft dit bedrijf die ingang al jaren, maar wat een mooi voorbeeld van ‘luisteren naar je klant’. Welk kind kan het weerstaan om die eigen ingang te gebruiken? Welk kind wil niet graag terugkeren naar die winkel die aansluit bij zijn of haar beleving?

 

Marketing is begrijpen hoe beslissingen worden gemaakt

Even posten bij de deur leverde al gauw de bevestiging. Een eindje verderop sleurde een parmantige kleuter aan de arm van haar papa om snel naar die speelgoedwinkel te gaan. En of papa het nou wilde of niet, hij moest mee door die kinderdeur. Mama sprak redelijk Engels en legde uit: “iedere keer als we winkelen, moeten we even naar die winkel. En dan vooral vanwege die deur. En natuurlijk het speelgoed achter die deur”. Even later zagen we het gezin de winkel uitlopen. Het meisje glunderend met een tasje met net verworven speelgoed in de hand….

 

Marketing is moeite doen voor je klant

Dit zette me aan het denken: hoeveel moeite doet jouw bedrijf om een ‘eigen’ ingang voor je klanten te maken. Eentje die zo vanzelfsprekend is voor je klant dat ze het niet na kunnen laten om er elke keer weer terug te keren. Eentje die de belevingswereld van die klant zo raakt dat hij of zij niet anders kan dan bij jou de drempel over te stappen? Een eye-opener voor elke organisatie, ook voor de mijne. Voor mij een bevestiging dat het raken van harten een goede missie is. Wat doe jij om de harten van je klanten te veroveren? En hoe kan ik jou helpen om die harten te veroveren? Boek een gratis oriënterend gesprek via het contactformulier.

 

p.s. Imaginarium heeft ook een filiaal in Haarlem geopend met een kinderdeur. Neem er eens een kijkje als je in de buurt bent.

 

Met hartelijke groet,

Arnoud

 

hartveroverende marketing is..