Creativiteit, hoe bereik je dat?

“Arnoud, hoe kan ik mijn creativiteit verbeteren?” Onlangs kreeg ik deze vraag gesteld. Tja, dacht ik toen. Een pasklaar antwoord had ik op dat moment niet. Dus, om tijd te winnen volgde dan maar een snelle wedervraag. “Waarom vraag je dat aan mij”, hoorde ik mezelf zeggen, terwijl ondertussen het in mijn hoofd maalde hoe ik dat ook alweer deed, creatief zijn.

 

“Nou..”, zei de vraagsteller, “als ik jou om een idee vraag, krijg ik er vaak meer dan één en ze zijn allemaal nog wel bruikbaar ook”. “Poeh hé”, dacht ik, “dat schept verwachtingen”, terwijl ik dit leuke compliment ietwat blozend probeerde te verwerken. Meer dan “geen idee, het is er gewoon” kon ik die vraagsteller op dat moment niet meegeven. Niet echt creatief, Arnoud… Zou de verlegenheid mijn creativiteit geblokt hebben?

 


Eerste luistergesprek
anti-spam 1+2=

Maar die vraag dwong me wel bewust te zijn van een bepaald patroon van denken en handelen waar ik me blijkbaar in de loop der jaren van heb bediend. En dat patroon voltrekt zich soms in milliseconden. En het werkt. Maar er zijn patronen die de creativiteit in de weg kunnen zitten. Dus was mijn vraag: hoe schakel ik die stoorzenders dan uit, zodat er toch weer dat leuke idee komt. Want ineens is daar die vonk, vaak gevolgd door nog een paar vonken en voor ik het weet liggen er weer 10 ideeën op tafel. Vermoeiend….

 

Creativiteit en inspiratie is als een vlinder

Het is mooi van een afstand, maar bestaat uit allerlei rare en breekbare lichaamsdelen als je het van dichtbij bekijkt. En ook die vlinder is ooit als een cocon begonnen. Als een probleem, als een uitdaging of als een doel. Dus hoe kom je dan bewust uit die cocon?

 

Hmmm, laten we dat nog eens proberen. Creatieve inspiratie is als een vlinder: maar vanuit de cocon lijkt het soms alsof je je heel ver moet uitrekken. Het fladdert boven je hoofd, heel mooi, maar net buiten bereik. Natuurlijk kun je perfect stil zitten en wachten tot het landt, maar je deadline roept, je vergadering wacht en er moet ook nog een verslag gemaakt worden. Er zijn maar weinig marketeers in loondienst of ondernemers die de “vrije” tijd hebben om echt hun creatieve ruimte te vinden. En op het moment dat je creatief wilt zijn, weet je dat de werkelijkheid te dwingend is om echt een vonk over te laten springen. Wat te doen? Mijn belangrijkste advies is: de volgende keer dat je creatieve vlinder gewoon niet lang genoeg stil zit voor jou om er een goede blik op te kunnen werpen, pak je je vlindernet vol pro-activiteit en ga het volgende doen! Hier zijn vijf manieren om inspiratie op te doen wanneer je vastzit.

 

# 1 – Pixabay
Wanneer je op zoek bent naar een metafoor die ervoor zorgt dat je probleem tot leven komt, begin dan eens met een meeslepend beeld en bouw het idee vanaf daar op. Start één van mijn favoriete fotosites Pixabay en neem een kijkje op de recent geüploade foto’s. De site biedt een raster van foto’s zonder context, van zeer uiteenlopende onderwerpen. Zelfs als je geen passend beeld kunt vinden, is de kans groot dat de vonk van een beeld je idee levendiger zal maken.

 

# 2 – Twitter’s Front Page
De meesten van ons krijgen deze bijna nooit te zien: de homepage van twitter: https://twitter.com/. De meesten zien Twitter alleen maar direct vanaf de eigen feed, waar de uren van afleiding als stoorzender liggen af te wachten. Als je uitlogt, echter, zul je een raster aan trending tweets zien die je kunt aanpassen op onderwerp. Zie maar eens wat het vastleggen van de verbeelding in real time jou oplevert. Soms kun je die inspiratie gebruiken om een actueel bericht te schrijven. Bijvoorbeeld over hoe ZZP’ers fluctueren in inkomen per regio.

 

# 3 – Buiten
De eerste twee tips in mijn lijst zijn bedoeld als inspiratie-door-gegevensinvoer-vonk. Maar soms is wat je nodig hebt het tegenovergestelde: minder gegevens, minder schermen, minder tl-licht, minder telefoon. Soms moet je gewoon opstaan en gaan voor een wandeling buiten. Zelfs als het nat Hollands winterweer is. Laat je smartphone op je bureau (tenzij je je collega’s niet vertrouwt) zodat je niet in de verleiding komt om op Facebook je wandeling te posten. Sta jezelf toe om je gewoon een beetje te vervelen. Dat is soms nodig; verveling is een zeldzame en kostbare grondstof voor het eindproduct dat heet: afleiding. Je hoeft niet op een epische reis te gaan of het hele Pieterpad af te wandelen, maar even vijf of tien minuten lopen moet genoeg zijn om je geest leeg te maken en je creatieve sappen te laten stromen.

 

# 4 – Onderbewuste Internet-inspiratie
Net als de voorpagina van Twitter, is Mashable’s home page een directe lijn naar het onderbewustzijn van het internet. Het is net als Reddit of startpagina, alleen zul je niet het risico lopen ontslagen te worden omdat je klikt op de verkeerde link. De drie kolommen op de pagina te laten zien wat het meest gedeeld is op dat onderwerp, wat is trending en waarover zijn de meest recente verhalen geüpload. Zo heb je altijd drie uitkijkpunten voor het vinden van een creatieve angle. Ik ben slechts een paar minuten op de site en ik ben al genoeg inspiratie voor “5 Content Marketing Lessen waar je het niet over moet hebben in Rusland” blog.

 

# 5 – Deze klankschalen app
Alle afleiding trucs even opzij, want jouw vlinder van creativiteit leeft in je eigen hoofd. Soms is alles wat er nodig is om de juiste mentaliteit te bereiken een paar minuten tijd. Een paar minuten om te zien wat er vlak voor je voeten ligt. Mijn go-to hulpmiddel voor dit soort van meditatie is een app genaamd Pulsage. Klik op het scherm om cirkels te creëren die uitzetten en krimpen en zachte klokkenspelklanken produceren wanneer ze elkaar aanraken. Speels, eenvoudig en met random-maar-aangename geluiden die je vast en zeker naar je creatieve ruimte brengen. Geinig toch?

 

Creativiteit in marketing: Laat je niet gek maken

Ik kan uit ervaring zeggen dat als je je niet creatief voelt, het oh zo verleidelijk is om onder te duiken in sociale media en iemand anders zijn creativiteit te delen. Zo van: “hey, leuk plaatje, die deel ik”. Ik bedoel, hoe kun je creatief werk leveren als je je niet creatief voelt? Zeker, als je maar lang genoeg wacht zal die vlinder een keer landen….. intussen kan ik een cursus Noors gaan volgen en dromen hoe ik wel met mijn eigen liedjeskeuze The Voice of Holland win…

 

Het probleem met uitstel van creativiteit is dat het leidt tot stress. En stress leidt tot een gevoel van minder creativiteit, dat weer leidt tot uitstellen. Het is een vicieuze cirkel, lelijk als een close-up foto van de mond van een vlinder (serieus). Dus in plaats van te stagneren, kun je gebruik maken van de tips in dit artikel om jouw creativiteit te vangen en ermee aan de slag te gaan. Of gebruik maken van die andere optie….

 

Bij 4Comma maken we gebruik van een geweldige inhoudelijke aanpak en killer strategie om resultaten voor onze klanten te krijgen. Dus…hoe kunnen we jou helpen met je inspiratie? Vul het contactformulier in en krijg toegang tot meer creativiteit.

 

 

creativiteit hoe bereik je dat